Luang prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van rick Belgisch - WaarBenJij.nu Luang prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van rick Belgisch - WaarBenJij.nu

Luang prabang

Door: Rickd

Blijf op de hoogte en volg rick

13 November 2017 | Laos, Luang Prabang

In het bussie gestapt om naar Luang Prabang te gaan. De weg is vrij slingerend en hobbelig waardoor je soms wordt gelanceerd of heen en weer schudt. Na een kleine acht uur komen we aan in Luang Prabang. Ik kom Sarah van de bus tegen en het blijkt dat wij hetzelfde hostel hebben geboekt. De tuktuk gooit ons hier dan ook af en we checken in. Rond etenstijd besluiten we naar de night market te gaan om wat te eten. Hier kan je noodles, vlees van halve kip tot vis en fruit Shakes en pannenkoeken halen. We besluiten bij het vegetarische buffet te gaan waar je van alles en nog wat kan pakken. Bord volgegooid met rijst, gebakken banaan en kroepoek en dragon fruit. Hierna nog wat rondgelopen op de market om vervolgens wat te drinken in Utopia. Een chillbar die aan het water ligt en je op van die strandbedjes ligt. Hier komen we dash van het hostel tegen en drinken nog wat met zijn groepje. Volgende dag besluiten we om met ze alle de stad in te gaan.

Luang Prabang is een Unesco heritage stad doordat het een wat oudere Franse Koloniale stad is. Van die houten fransachtige huizen met veel palmbomen in en rondom de stad. Verder mond er een rivier uit in de mekong. Chill vibe waar het redelijk rustig is met verkeer. We zijn met een groepje van 7 en gaan eerst naar de tempel boven op de berg waar je over de hele stad kan kijken en de mekong kan zien. Hier even genoten van het panorama. Toen door naar de oude stad waar we wat hebben rondgelopen om door de hitte maar eens aan de rivier wat te eten en drinken. Ik neem hier spicy noodles. Gevolg is liptintelingen en zwetend eten. Categorie white Guy spicy plus. Voordeel is wel dat ik na dit hapje veel minder zweet. We lopen nog wat rond en daarna besluiten we weer te eten op de night market. Hier denk ik een sasliek zon gyros achtig stuk vlees bestelt te hebben maar dit blijkt helaas een kippennier te zijn. Taai spul maar gelukkig heb ik genoeg ander voer besteld. Hierna gaan we de night market op. Al snel kom ik erachter dat mijn techniek gewoon kopen niet werkt. Je moet echt onderhandelen en vaak in het midden eindigen. Verder verkoopt iedereen hetzelfde dus kan je je op prijzen oriënteren. Al met al wordt ik steeds beter in het onderhandelen. Na de night market besluiten we naar Utopia te gaan om wat mensen te vinden om morgen naar de watervallen te gaan. Hierin zijn we geslaagd dus morgenvroeg moeten we bij de receptie van het hostel zijn.

Na een bananenpannenkoek te hebben weggewerkt moet ik me haasten om op tijd voor de receptie te verschijnen gelukkig is iedereen wat laat. Op straat fixen we een tuktuk die ons voor 200.000 kip naar de watervallen brengt. Hier aangekomen heb je eerst wat kleinere watervallen met kristalheldere wateren. Na wat kleine watervallen gespot te hebben doorgegaan naar de grote waterval. Hierna zijn we omhoog geklommen en een trek gaan doen naar de grot. Na wat te hebben gegeten zijn we de grot ingegaan. In de grot was het erg donker en nat. Een zakkamp is dus geen overbodige luxe. In de grot zaten veel buddha beelden. Op een gegeven moment werden de tunnels smal en zijn we teruggegaan. Even lampen uit om een claustrofobisch momentje te hebben en toen doorgegaan naar de watervallen. Hier hebben we nog wat gezwommen en toen met de tuktuk teruggegaan. S avonds weer op de night market gegeten en toen wou de rest shoppen. Daar had ik geen zin in want het was tenslotte de nieuwe zaterdag. In Utopia kwam ik 2 Amerikanen uit het hostel tegen en hebben we bescheiden de hele avond twee bier gedronken. Waren alleen torens van 3 meter. Hierna zijn we gaan bowlen (enige in de stad wat na 11.30) nog open is. En nog wat drankjes gedaan. Terug werden we in het centrum gedropt. Daar viel er nog een beschonken gozert. over de tafel met straatvoedsel. Niets is te gek voor de nieuwe zaterdag.

Vandaag rond 8 uur weer me nest uit om dit keer met de bus door te gaan